Over yoga

Over yoga

Yoga Yoga is van oorsprong een klassieke, Indiase wetenschap. Het is zowel een filosofie, als een systeem van praktische oefeningen.  Het woord yoga betekent o.a. 'vereniging', ‘eenwording’, ‘íntegratie’. Yoga helpt bij het ontwikkelen van zelfkennis en zelfinzicht en maakt je ervan bewust dat je deel bent van een groter geheel. Yoga leert je meer in harmonie te leven met jezelf en je omgeving.


Hatha yoga Yoga wordt op verschillende manieren beoefend; hatha yoga is er één. De lettergrepen ‘ha’ en ‘tha’ betekenen ‘zon’ en ‘maan’, en verwijzen naar twee belangrijke energiestromen in het menselijk lichaam. In dit verband betekent hatha yoga de ‘vereniging’ of ‘het volledig evenwicht’ van deze energieën.

Hatha yoga brengt de energiehuishouding in balans d.m.v. lichaamsoefeningen de zgn. asana’s, en door adembeheersing oftewel pranayama. Dit leidt tot een betere gezondheid en meer geestelijk evenwicht.


Yogalessen in yogacentrum Natarãja De yogalessen worden gegeven volgens de ‘Critical Alignment Yoga’ (CAY) methode, die is ontwikkeld door Gert van Leeuwen. Critical Alignment Yoga, werkt volgens een drie stappenplan:

Deze drie stappen dienen om belastende voorkeurshoudingen en bewegingen te doorbreken en te vervangen door een betere en niet belastende houding en bewegingen.

De volgende drie stappen worden in de yogalessen toegepast

Ontspannen – Bewegen – Kracht/Coördinatie

Stap 1: ontspannen De eerste stap richt zich op het bewust ontspannen van de bewegingsspieren (spieren die zich vooral aan de oppervlakte van het lichaam bevinden). Hierbij worden diverse hulpmiddelen gebruikt zoals bijvoorbeeld een rol, stripje of boog. Met behulp van de drukmassage van deze hulpmiddelen, óf het eigen lichaamsgewicht, en de hulp van bewuste aandacht en ademhaling kan spanning uit de bewegingsspieren worden los gelaten.

Stap 2: Bewegen De tweede stap, beweging middels yogaoefeningen, richt zich op de gewrichten en wervels inclusief de tussenwervelschijven, met het doel hun bewegelijkheid te vergroten. Omdat de bewegingsspieren ontspannen zijn kunnen de houdingsspieren (deze liggen diep in het lichaam, voornamelijk in de middenlijn van de romp en de ledematen) des te beter hun werk doen. Zo worden alle skeletdelen beter met elkaar in balans gebracht.

Stap 3: Kracht/Coördinatie Stap drie richt zich op het optimaliseren van de functies van de houdingsspieren. Dat houdt in dat door regelmatig oefenen en door de tijdsduur van de oefeningen op te voeren kracht en coördinatie in deze spieren worden opgebouwd. Optimaal functionerende houdingsspieren geven een gevoel van ruimte en vrijheid in het lichaam.


Asana's In de lessen wordt gewerkt met yogaoefeningen die ook wel asana’s worden genoemd.

Asana's (lichaamhoudingen) zijn dynamische en ook ontspannen lichaamsstrekkingen die bloed en energie doen doorstromen. Ze ontdoen het lichaam van spanning en stress en bevorderen gezondheid en vitaliteit. Emoties en gedachten worden kalmer en stabieler. Door met aandacht en overgave te oefenen scherp je je observatievermogen, je zelfkennis wordt vergroot en je concentratie wordt beter.

In de yogalessen wordt gebruik gemaakt van yogahulpmiddelen. Deze hulpmiddelen maken de oefeningen toegankelijker en helpen het lichaamsbewustzijn te vergroten. Zo worden klachten voorkomen en verholpen.

Er zijn verschillende groepen asana’s namelijk, staande houdingen die je sterker maken, rustgevende liggende en zittende houdingen, achterover-buigingen die voor soepelheid en vitaliteit zorgen en balans oefeningen die helpen coördinatie en concentratie te ontwikkelen. Omgekeerde houdingen zijn unieke houdingen die een zeer gunstig effect hebben op het neuro-endocrienstelsel. Zij geven het lichaam en in het bijzonder de hersenen nieuwe energie.

Voor een juiste ademhaling is een goede lichaamshouding en een stevig en soepel lichaam met genoeg ademruimte nodig. Door regelmatig de asana’s te beoefenen wordt het lichaam soepeler en tegelijk steviger. De adem wordt vollediger en kan zich verdiepen. Geleidelijk aan ben je meer in staat de adem te regelen in situaties waarin dat nodig is en kunnen geest en gemoed tot rust komen.